[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
De Golfstaat Qatar trekt de portemonnee om haar aandeel in Porsche op 10% te houden.
Volgens de Duitse versie van de zakenkrant Financial Times gaat het om honderden miljoen euro’s. Het emiraat heeft nu al 10% van de aandelen en 17% stemrecht binnen het Volkswagen-concern.
Qatar heeft sinds halverwege 2009 een belang van 10 procent in Porsche, dat tot dat moment slechts de families Porsche en Piëch als enige grootaandeelhouders kende. Tegelijkertijd nam de Golfstaat van de sportwagenbouwer de opties op Volkswagen over. Porsche was toen meerderheidsaandeelhouder van VW, maar uiteindelijk werden de rollen omgedraaid. VW lijfde Porsche in. De investering leverde voor Porsche geld in de la dat hard nodig was om bevrijd te worden van een enorme schuldenlast. De autobouwer kreeg tevens een krediet van Qatar van 265 miljoen euro.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]