Toerisme

Marktomvang
Het toerisme in Qatar staat nog in de kinderschoenen, ondanks de grote mogelijkheden die de sector biedt. Qatar bevindt zich al heel lang in de schaduw van de buurlanden, met name het emiraat Dubai. Niettemin heeft Qatar de potentie om uit te groeien tot een toeristisch centrum in de Golf. Op dit moment vormen zakenmensen veruit de grootste groep bezoekers. Het aantal bezoekers naar Qatar steeg van 400.000 in 2004 naar 960.000 in 2006. Van de 960.000 bezoekers die in 2006 naar Qatar reisden, kwam circa 90 procent voor zaken. Het gemiddelde verblijf duurde anderhalve dag.

Marktontwikkeling
De Qatar Tourism Authority (QTA), de autoriteit voor toerisme in Qatar is van plan het toerisme anders aan te pakken dan buurland Dubai en wil van Qatar geen massabestemming te maken. In plaats daarvan wil men meer een nichespeler zijn en het land promoten als toeristische kwaliteitsbestemming voor conferenties, onderwijs, cultuur, medische verzorging en sport.

Conform het masterplan van de regering wordt dit decennium 18 miljard US dollar besteed aan infrastructuur (waaronder een nieuwe luchthaven bij Doha), vergroting van de hotelcapaciteit en culturele en vrijetijdsprojecten van topniveau, zoals de Qatar Cultural Village en het Museum of Islamic Arts.

De QTA hoopt in 2010 1,5 miljoen bezoekers per jaar te verwelkomen, met een hoger percentage niet-zakelijke bezoekers. Ten gevolge van het huidige capaciteitstekort en de jarenlange concentratie op bedrijfsmatige gasten vormen de hoge hotelprijzen op dit moment een struikelblok. Men verwacht dit probleem echter op te lossen door middel van de geplande nieuwbouwprojecten, waardoor de hotelcapaciteit in 2010 verdriedubbeld zal zijn.

Projecten
Op dit moment zijn veel van de investeringen nog afkomstig van de regering, vooral wat betreft de basale infrastructuur (zoals wegen en bruggen), die noodzakelijk is voor blijvende groei. Projectontwikkeling wordt voornamelijk overgelaten aan publiek-private partnerships en de particuliere sector.

De hotelcapaciteit en vrijetijdsindustrie krijgen eveneens een enorme stimulans, en wel dankzij Entertainment City. Dit complex van 1 miljoen m2 is naar verwachting in 2009 voltooid. Entertainment City is onderdeel van Lusail Development (www.qataridiar.com), een mix van recreatie- en hotelfaciliteiten. Hiervan maken ook commerciële themaparken, themahotels, speciale winkels, bioscopen en theaters deel uit. Het project bedraagt 3 miljard US dollar en men hoopt 25.000 bezoekers per dag te trekken.

Qatar wordt in de plannen van de regering een belangrijk centrum voor luchtreizigers tussen het Westen en Azië. Als de nieuwe luchthaven van Doha in 2011 in gebruik genomen is, heeft die in eerste instantie een capaciteit van 12 miljoen passagiers per jaar. In de laatste fase neemt dit aantal toe tot 24 miljoen. Ook heeft Qatar veel geïnvesteerd in Qatar Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij. Deze maatschappij vliegt op dit moment op 81 bestemmingen wereldwijd, waaronder sinds kort de Verenigde Staten. Schiphol gaat ook onderdeel uitmaken van de toekomstige expansie. Qatar Airways heeft de landingsrechten al verworven.

Villaggio-winkelcentrum-qatar (Large)
Villagio Mall
Mirqab-winkelen-in-qatar
Mirqab mall

Daarnaast is Qatar van plan om in de nabije toekomst een grote nieuwe haven aan te leggen. De eerste fase van dit project is begroot op 4,5 miljard US dollar. Waarschijnlijk krijgt de haven ook een terminal voor cruiseschepen.

Qatar Cultural Village is eveneens naar verwachting in 2009 voltooid. Dit project zal informatie verstrekken aan zowel toeristen als burgers en wordt een centrum voor culturele activiteiten. Het belicht niet alleen de verschillende aspecten van de Arabische cultuur, maar krijgt ook exposities uit andere culturen.

Een andere grote toeristische attractie is het Museum of Islamic Arts. Dit museum is gehuisvest in een schitterend bouwwerk van de beroemde Chinees-Amerikaanse architect Lee Pei op een aangelegd schiereiland in de baai van Corniche. Het museum wil ruimte bieden aan tienduizend kunstwerken van onschatbare waarde uit de moslimwereld en meer zijn dan alleen een uitstalling van kunst. Het is van plan een actieve rol te spelen op het gebied van onderzoek en restauratie en zal naast onderzoeksfaciliteiten voor wetenschappers uit het buitenland ook educatieve faciliteiten voor scholen bieden.

Een andere toeristische activiteit waarop Qatar zich richt is winkelen. Er zijn al enkele nieuwe winkelcentra geopend, zoals City Centre, Galleria Mall en Villagio, en in de nabije toekomst openen naar verwachting nog veel meer winkelcentra hun deuren.

Qatar is trots op haar vele sportevenementen van topklasse, zoals de Qatar Tennis Masters voor dames en heren, de Qatar Golf Masters, dat onderdeel uitmaakt van zowel de Europese als de Aziatische tour, de Qatar Motor Cycle Grand Prix, de Tour of Qatar wielerwedstrijd, het Qatar Speed Boat Event, het International Sailing Championship en de Qatar International Equestrian World Cup.

Hoewel Qatar klein is (het land beslaat niet meer dan 10.000 km2), heeft het een aantal aantrekkelijke natuurlijke bestemmingen, zoals een binnenzee, forten, musea, boerderijen, zandduinen en nationale parken. In tegenstelling tot haar buurlanden heeft Qatar erg weinig strandresorts. Het land zou gebaat zijn bij nieuwe projecten aan de kust.

Kansen voor Nederlandse bedrijven
De ontwikkelingen in Qatar bieden Nederlandse bedrijven die actief zijn in deze sector een breed scala aan mogelijkheden, zoals:

  • De ontwikkeling van hotels en resorts aan zee;
  • Waterkantontwikkeling;
  • Hotels (management en bevoorrading);
  • Restaurants;
  • Onderaanneming bij de wegen- en bruggenbouw en andere infrastructuurprojecten;
  • Ontwerp van nieuwbouw en restauratie van historische gebouwen;
  • Betrokkenheid bij de bouw van de nieuwe haven van Doha

Het feit dat het bedrijfsleven een steeds belangrijker rol krijgt toebedeeld, biedt mogelijkheden voor joint ventures met zakenpartners uit Qatar.

Meer informatie:

Bron: EVD

Leave Your Comment