Vervoer en Logistiek
Wegennet
De rijkdom verkregen door olie heeft Qatar in staat gesteld om een uitgebreid wegennet aan te leggen. Het wegennet met een lengte van 7.760 km verbindt de hoofdstad Doha met belangrijke industriële en gas- en olieprojecten. Verder zitten er nog veel wegenbouwprojecten in de pijplijn, onder meer de ‘Doha Expressway’ met een investering ter waarde van 800 miljoen US dollar. De snelweg tussen Qatar en Bahrein is nog in aanbouw en zal naar verwachting rond 2010 opgeleverd worden. De overheid zal de komende jaren 3,8 miljard US dollar investeren in het verbeteren en uitbreiden van het wegennet.
Luchthaven
Doha International Airport is de nationale luchthaven van Qatar. Een kleine dertig vliegtuigmaatschappijen maken van deze luchthaven gebruik voor hun vluchten naar Europa, Azië en andere delen van het Midden-Oosten. Het aantal passagiers en vluchten op dit vliegveld zijn in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De nationale luchtvaartmaatschappij Qatar Airways heeft daarom flink geïnvesteerd in de verbetering en uitbreiding van de faciliteiten van de luchthaven.
Ook het lang bediscussieerde New Doha International Airport wordt momenteel gebouwd. Dit nieuwe vliegveld zal de capaciteit van de luchthaven moeten laten toenemen tot 50 miljoen passagiers per jaar. Het vliegveld zal dan qua capaciteit vergelijkbaar zijn met Charles de Gaulle in Parijs. Qatar wil met deze nieuwe luchthaven een waardige concurrent worden van Dubai en probeert de functie als regionaal transportcentrum van Dubai over te nemen. In 2005 is begonnen met de bouw van de nieuwe luchthaven.
Havens
Qatar heeft drie havens, elk met een andere functie. De diepzeehaven van Doha dient als container- en doorvoerhaven. De haven van Messaieed draagt zorg voor de afhandeling van bulk aan industriële goederen en olie. Een nieuwe haven in Ras Laffan ten slotte bedient de gassector. In deze haven zijn onder andere vier aanlegplaatsen gebouwd ten behoeve van liquefied natural gas (LNG) en zes aanlegplaatsen voor vloeibare producten.
Vanwege fysieke beperkingen van de huidige havenlocaties zou een nieuwe haven in Doha gebouwd worden. Deze plannen zijn echter ingetrokken. In plaats daarvan zal een nieuwe haven worden gebouwd in Messaieed (ongeveer 30 km verwijderd van de oorspronkelijke locatie). In de tussentijd wordt de haven van Doha uitgebreid en wordt de capaciteit verdubbeld. Ook zal de haven van Ras Laffan uitgebreid worden om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar verscheping van containers. Dit project omvat de ontginning van 42 miljoen m2 land en de bouw van een golfbreker met een lengte van 21 km.
Bron: EVD